Digital helse har gjennomgått en enorm utvikling de siste tiårene, med fremveksten av plattformer som har gjort det lettere for pasienter å få tilgang til medisinsk behandling. Mange av disse plattformene har imidlertid vært ensidige, med hovedfokus på enkelte sykdommer eller medisinske tilstander. Selv om dette har hatt markedsverdi for investorer – som ofte anbefaler en snevring av problem og løsning – har det resultert i lav utnyttelsesgrad både for pasienter og løsninger.
Digital helse står nå overfor en ny æra, hvor fokuset skifter fra "one size fits all" til fellesskapsbaserte løsninger som omfatter hele mennesket. Disse nye tilnærmingene setter pasienten i sentrum, snarere enn bare sykdommen. Det handler om å forstå pasientens behov som en helhet og anerkjenne at individer ofte lever med flere sammenkoblede helseutfordringer samtidig. En pasient er aldri bare en diagnose; de er mennesker med en diagnose. Språket og hvordan vi omtaler personer, har stor betydning. Det er mer hensiktsmessig å fokusere på hele mennesket og dens behov, i stedet for å snevre inn på en enkelt tilstand.
Flere har nå forstått dette og utvikler løsninger som setter fellesskap og menneskelige behov i sentrum, noe som er en av de mest lovende utviklingene i digital helse.
Fellesskapsbaserte løsninger har større sannsynlighet for å lykkes fordi de fokuserer på:
Brukergrupper og forum
Brukerfokus fremfor tilstand/diagnosefokus
Fellesskapsbasert markedsføring
AI som verktøy, ikke som løsning (ref. tidligere artikkel om AI og kvinnehelse)
Hvorfor fungerer det?
Fellesskapsbaserte løsninger skaper høyere engasjement. Mennesker er mer tilbøyelige til å identifisere seg med et fellesskap enn med en diagnose. Denne tilnærmingen er også kostnadseffektiv, da den drar nytte av organisk vekstmetoder som gir mulighet til å nå ut til riktig målgruppe uten store utgifter. I tillegg styrker det tilliten når man ser at mange av selskapene som bruker denne tilnærmingen, har personlig erfaring fra fellesskapet de betjener.
Fellesskapsbaserte løsninger har potensialet til å endre hvordan vi tilnærmer oss digital helse. Fremtidens digitale løsninger bør være designet for å takle helheten av et individs behov, noe som kan bety enorme forbedringer i pasientengasjemente, behandlingsresultater og effektivitet.
Hvis de siste ti årene har handlet om å eksperimentere med digital helse, kan de neste ti årene handle om å bygge varige, bærekraftige løsninger som ikke bare behandler sykdom, men forbedrer livskvaliteten for hele mennesket – i fellesskap med andre. Mennesker trenger andre mennesker, og ved å erkjenne at helse er mer enn bare sykdom, og at vi ikke ønsker å bli definert av våre diagnoser, kan digital helse tilby en mer inkluderende, personlig og effektiv omsorg. Er du ikke enig?
Hos Womanhood.no er vårt mål å gi deg informasjon, verktøy og kunnskap for at du skal kunne ta de beste valgene for deg selv og andre.
コメント