top of page

Intimpleie 101


Vi har alle våre vaner og rutiner i hverdagen, men det er én spesiell rutine som ofte blir nedprioritert eller oversett: intimpleie. Å ta vare på intimområdet ditt er ikke bare viktig når du opplever problemer, det er en daglig praksis som kan ha betydelig innvirkning på din intimhelse.


Vi vet alle hvor viktig det er å holde kroppen vår sunn og i balanse. Men når det kommer til intimpleie, blir det ofte tatt lett på. Mange tilpasser rutinene sine når de står overfor underlivsproblemer, som soppinfeksjoner eller ubehagelige lukt. Når problemene løses, går de tilbake til gamle vaner, som kanskje ikke er like hensiktsmessige for intimhelsen.


De fleste kvinner vil på et eller annet tidspunkt oppleve underlivsproblemer. Ofte også gjentagende, som for eksempel soppinfeksjon eller illeluktende utflod. En undersøkelse fra 2019 sier at kvinner flest sjeldent søker hjelp på for problemene sine. De fleste svarte at det er fordi de mangler kunnskap, synes det er ubehagelig eller rett og slett flaut. 78% av kvinnene svarte at det ikke er tilstrekkelig informasjon. Intimhelse er dessverre fortsatt tabubelagt.





Bli kjent med underlivet ditt

For å vite hva som er normalt for akkurat ditt underliv, må du bli kjent med det. Her er noen trinn du kan følge for å få bedre innsikt i ditt eget underliv.


1. SE

Et godt første skritt for å bli kjent med ditt underliv er å se på hvordan det ser ut. Ta en speil, sett deg ned i en hukende stilling over den, og studer det du ser. Utseendet på kjønnsleppene og fargene kan variere hos alle - og det er helt naturlig. Ditt underliv er unikt for deg. Når du ser på det, kan du være oppmerksom på ting som sår, rødhet eller andre avvikende tegn. Å undersøke sitt eget underliv bør ikke være en engangsforeteelse, prøv heller å gjøre det til en vane og se med jevne mellomrom. På denne måten vil du raskt legge merke til om noe unormalt oppstår.

2. FØLE

Begynn med å vaske hendene grundig og ta deretter deg selv i nærmere øyesyn. Start med å utforske vulva, som er de ytre delene av underlivet. Her er det ruglete fordi du har både ytre og indre kjønnslepper som beskytter. Legg merke til om noe føles ømt eller på noen måte unormalt. Når du er ferdig på utsiden, kan du begynne å utforske innsiden av underlivet, skjeden. Kjenn på hvordan skjedeveggene føles, om det er fuktig eller tørt. Hvis du føler forsiktig, kan du også kjenne livmorhalsen. Det kan være litt ømt hvis du trykker for hardt, så vær forsiktig for å unngå å skrape deg selv med en negl.

3. LUKTE

Et underliv skal ha sin egen naturlige lukt, og underlivsduften skal ikke vaskes bort – den er naturlig, og alle har sin egen unike duft. Duft fra underlivet kan variere avhengig av hvor du er i menstruasjonssyklusen. Det er en god idé å lukte før menstruasjonen din og ved ulike tidspunkter etter den, for å bli kjent med underlivsduften din og de ulike stadiene den kan ha.




TRE TRINN FOR EN PH-BALANSERT INTIMPLEIERUTINE


1. SKÅNSOM VASK

Det er nok å vaske underlivet med lunkent vann. Men det er mange som ønsker å bruke noe mer. Å bruke kroppssåpe i intimområdet er en dårlig idé, da vanlige såper ofte inneholder sterke parfymer og tensider, som kan irritere den sensitive huden. I tillegg har kroppssåper vanligvis en mye høyere pH-verdi enn underlivet, noe som kan forstyrre pH-balansen. Derfor er det viktig å bruke en pH-balanserende intimrens som er tilpasset intimområdet hvis man ønsker å vaske med såpe. Merk at vi kun snakker om de ytre delene av underlivet, vulvaen. Vaginaen renser seg selv med hjelp av din naturlige utflod og skal ikke forstyrres!


2. UNNGÅ DUFTER OG PARFYMER

Når du velger en intimrens, bør du se etter en som er fri for dufter og parfymer. Sterke dufter kan forstyrre den naturlige balansen i underlivet og forårsake irritasjon.


3. BRUK SKÅNSOMME INTIMPRODUKTER

Når du velger intimpleieprodukter, som bind eller tamponger, velg de som er laget med skånsomme materialer som er pH-balanserte og dermatologisk testet. Dette bidrar til å opprettholde en sunn pH-balanse i underlivet og redusere risikoen for irritasjon.






NØYTRALISER

Ikke vaske underlivet mer enn en gang om dagen, det kan føre til at du fjerner de beskyttende melkesyrebakteriene i underlivet. Hvis du trener mye eller opplever at du ofte svetter i lysken, der vi faktisk har svettekjertler akkurat som under armene, kan du bruke en intimdeodorant for å nøytralisere svettelukt.

Det er på høy tid at vi bryter tabuet rundt intimhelse og starter en åpen dialog om dette viktige emnet. Å ta vare på ditt underliv er en del av å ta vare på din generelle helse. Husk at du ikke er alene, og det er alltid hjelp tilgjengelig hvis du trenger det. Sammen kan vi skape en verden hvor intimhelse er like viktig som enhver annen del av kroppen.


bottom of page